ایا در تقسیم میتوز تعداد کروموزوم ها تغییر میکند

ایا در تقسیم میتوز تعداد کروموزوم ها تغییر میکند

تعداد کروموزوم ها در تقسیم میوز هشتم در تقسیم میتوز تعداد کروموزوم ها چگونه تغییر می کند گاما چرا در تقسیم میتوز تعداد کروموزوم ها ثابت است فرمول تقسیم میتوز آیا در تقسیم میتوز تعداد کروموزوم تغییر می کند علوم هشتم در تقسیم میتوز تعداد کروموزوم ها چند برابر می شود تقسیم میتوز چیست تعداد کروموزوم در تقسیم میتوز چه تغییری می کند

میتوز فرآیندی از تقسیم سلولی است که منجر به تشکیل دو سلول دختر یکسان از یک سلول تک والد می شود. در طی میتوز، ماده ژنتیکی سلول مادر تکثیر می شود و سپس به طور مساوی بین دو سلول دختر توزیع می شود. این فرآیند برای رشد، ترمیم و نگهداری بافت‌ها در موجودات چند سلولی ضروری است.

یکی از ویژگی های کلیدی میتوز حفظ تعداد کروموزوم است. کروموزوم ها ساختارهایی هستند که حاوی DNA هستند که حامل اطلاعات ژنتیکی هستند. در بیشتر سلول های یوکاریوتی، از جمله سلول های انسانی، تعداد کروموزوم ها ثابت و مختص هر گونه است. به عنوان مثال، سلول های انسانی دارای 46 کروموزوم (23 جفت) در هسته خود هستند.

در طول میتوز، تعداد کروموزوم ها تغییر نمی کند. سلول والد دارای یک مجموعه کروموزوم دیپلوئیدی (2n) است، به این معنی که از هر کروموزوم دو نسخه دارد. قبل از شروع میتوز، هر کروموزوم تکثیر می شود و دو کروماتید خواهر یکسان را تشکیل می دهد که توسط یک سانترومر در کنار هم نگه داشته می شوند.

در پروفاز، کروماتین متراکم می شود و به کروموزوم های مرئی تبدیل می شود که در زیر میکروسکوپ قابل مشاهده است. پوشش هسته شکسته می شود و رشته های دوکی از قطب های مخالف سلول شروع به تشکیل می کنند.

در متافاز، کروموزوم ها در استوا (یا صفحه متافاز) سلول با کمک الیاف دوکی همسو می شوند. کروماتیدهای خواهر به الیاف دوکی مخالف متصل هستند.

در آنافاز، کروماتیدهای خواهر در سانترومرهای خود جدا می شوند و به سمت قطب های مخالف سلول در امتداد رشته های دوکی حرکت می کنند.

در تلوفاز، پوشش های هسته ای جدید در اطراف هر مجموعه ای از کروموزوم ها در قطب های مخالف سلول تشکیل می شود. کروموزوم ها دوباره شروع به متراکم شدن به کروماتین می کنند.

در نهایت، سیتوکینز در جایی اتفاق می‌افتد که تقسیم سیتوپلاسمی انجام می‌شود که منجر به ایجاد دو سلول دختر یکسان با تعداد کروموزوم مساوی به عنوان سلول مادر می‌شود.

بنابراین، در طول میتوز هیچ تغییری در تعداد کروموزوم‌ها ایجاد نمی‌شود، زیرا هر سلول دختر یک کپی یکسان از کروموزوم‌های سلول والد دریافت می‌کند. این تضمین می کند که اطلاعات ژنتیکی حفظ شده و به طور دقیق به سلول های نسل بعدی منتقل می شود.

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: Content is protected !!