اصحاب سبت چرا به میمون تبدیل شدن | اصحاب سبت چه کسانی بودند و چرا به میمون تبدیل شدن

اصحاب سبت یا سکته سبت، به یهودیانی اطلاق می‌شود که به مقدس‌ترین روز هفته یعنی روز شنبه (سبت) احترام گذاشته و آن را به عنوان روز مقدس و تعطیل در نظر می‌گیرند. در تورات، رعایت سبت به عنوان یک فرمان الهی به یهودیان توصیه شده و نقض آن با جرم تلقی می‌شود. اصحاب سبت، بر اساس احکام تورات، در روز شنبه هیچگونه کاری انجام نمی‌دادند و این روز را به استراحت و پرستش خداوند اختصاص می‌دادند.

 

در انجیل نیز، احترام به روز سبت به عنوان اصلی‌ترین روز تعطیل در دین یهودیت آمده است. با این حال، در گذشته اصحاب سبت به خاطر رعایت سبت به نقض این روز مقدس متهم شده و احکام سختی برای آن‌ها اعمال می‌شد. در طول تاریخ، اصحاب سبت به دلیل اصرار بر رعایت سبت و عدم اطاعت از قوانین دینی، مورد سرکوب و تبعید قرار می‌گرفتند.

 

به عنوان مثال، در کتاب مکابیان و زمان حکومت آنتیوخوس چهارم، اصحاب سبت به دلیل رعایت نکردن روز سبت و نقض احکام تورات، تحت شکنجه و اضطهاد قرار می‌گرفتند. این رخدادها در تاریخ یهودیت به عنوان “معرکه مکابی” شناخته می‌شود و تلاش برای حفظ هویت مذهبی و مقدس بودن روز سبت را نشان می‌دهد.

 

اصحاب سبت در دوران پیامبر عیسی نیز به خاطر رعایت روز سبت و عدم تطبیق با آموزه‌های جدید او مورد انتقاد و محکومیت قرار می‌گرفتند. به عبارت دیگر، عیسی به تعدادی از اصحاب سبت انتقاد کرده و آن‌ها را به عنوان فریبندگان و منافقان توصیف کرده است. این اصحاب سبت به علت نقض آموزه‌های جدید عیسی و اصرار بر رعایت سبت، به نوعی به میمون‌ها تشبیه شده‌اند و به عنوان نماد تندخویی و عدم انعطاف‌پذیری در رعایت احکام دینی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

 

به طور خلاصه، اصحاب سبت به یهودیانی اطلاق می‌شود که به روز سبت احترام گذاشته و آن را به عنوان روز مقدس و تعطیل در نظر می‌گیرند. در طول تاریخ، به دلیل اصرار بر رعایت این روز مقدس و عدم تطبیق با تغییرات دینی، اصحاب سبت مورد تبعید، سرکوب و انتقادات قرار گرفته‌اند و به میمون‌ها تشبیه شده‌اند.

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: Content is protected !!