ساعت دقیق خورشید گرفتگی امروز دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ | فیلم خورشید گرفتگی امروز

photo 2024 04 07 17 23 23

خورشید گرفتگی امروز در کدام کشورها قابل مشاهده است؟

🔹بخش‌هایی از آمریکای شمالی روز دوشنبه هشتم آوریل همزمان با خورشید گرفتگی کامل، در تاریکی فرو می‌روند.

در ۸ آوریل ۲۰۲۴ (دوشنبه 20 فروردین 1403)، جهان شاهد یک خورشید گرفتگی کامل خواهد بود.

ناسا: تماشای خورشیدگرفتگی با دوربین گوشی به سنسور آن آسیب می‌زند

🔹ناسا اعلام کرده که استفاده از دوربین گوشی برای تماشای خورشیدگرفتگی می‌‌تواند باعث سوختن مدارهای دستگاه شما شود. در عوض، ناسا پیشنهاد می‌کند از عینک‌های مخصوص خورشید گرفتگی برای تصویربرداری ایمن از این رویداد استفاده کنید.
🔹 همه می‌دانند که در زمان خورشیدگرفتگی نباید به خورشید خیره شد. با این وجود، به‌نظر می‌رسد که دوربین گوشی نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای چشم انسان‌ها باشد.

ایرانی‌ها هم خورشیدگرفتگی را می‌بینند؟

🔹بخش‌هایی از آمریکای شمالی روز دوشنبه هشتم آوریل همزمان با خورشید گرفتگی کامل، در تاریکی فرو می‌روند.

🔹اگر شرایط آب و هوا اجازه دهد، ده‌ها میلیون نفر که در امتداد مسیر باریکی از ساحل اقیانوس آرام در مکزیک تا شرق کانادا زندگی می کنند می‌توانند روز دوشنبه به آسمان نگاه کنند تا لحظه‌ای را که ماه خورشید را می پوشاند و روز به گرگ و میش تبدیل می‌شود تجربه کنند.

🔹اما کسانی که در اروپا زندگی می‌کنند این بار و تا سال ۲۰۲۶ از تجربه کردن یک خورشیدگرفتگی کامل محروم خواهند بود. با این حال، برای افرادی که ساکن ایرلند یا بریتانیا هستند، ممکن است عصر دوشنبه یک خورشید گرفتگی جزئی قابل مشاهده باشد، به شرطی که هوا صاف بماند.

🔹این خورشید گرفتگی در خاورمیانه، ایران و افغانستان قابل مشاهده نخواهد بود. مسیر کلیت این خورشید گرفتگی از مکزیک شروع شده و از ایالات متحده آمریکا عبور می‌کند و در نهایت در کانادا به پایان می‌رسد و در نتیجه کسانی که در ایران و افغانستان زندگی می‌کنند می‌توانند به صورت آنلاین و زنده این پدیده شگفت‌انگیز را تماشا کنند.

خورشیدگرفتگی یک پدیده فلکی است که در آن، زمین در مسیر حرکت خود نسبت به خورشید قرار می‌گیرد و سایه زمین بر روی سطح خورشید افت می‌کند، به طوری که خورشید بطور کامل یا جزئی توسط سایه زمین پوشیده می‌شود. این پدیده فقط در زمان هم‌زمانی کاملی بین خورشید، زمین و ماه اتفاق می‌افتد و معمولاً در زمان کامل شدن ماه که به آن خورشیدگرفتگی کلی یا خورشیدگرفتگی کامل می‌گویند، و یا در زمان کسوف زمین که به خورشیدگرفتگی جزئی یا جزئی می‌گویند، اتفاق می‌افتد.

در حالت خورشیدگرفتگی کلی، زمین به‌طور کامل در پیشروی نسبت به خورشید قرار می‌گیرد و ماه بین خورشید و زمین قرار می‌گیرد، به طوری که نور خورشید به‌طور کامل توسط ماه مسدود می‌شود و سایه ماه بر روی سطح زمین افت می‌کند. این حالت برای مشاهده‌گران در مناطقی که مستقیماً زیر مسیر خورشیدگرفتگی قرار دارند، به صورت خورشیدگرفتگی کلی قابل مشاهده است.

در حالت خورشیدگرفتگی جزئی، ماه بطور جزئی از سطح خورشید را پوشش می‌دهد، اما بخش اصلی از خورشید همچنان قابل مشاهده است. این پدیده به دلیل اینکه محلی که مشاهده‌گر در آن قرار دارد، خارج از مسیر خورشیدگرفتگی است، به عنوان خورشیدگرفتگی جزئی شناخته می‌شود.

خورشیدگرفتگی یکی از پدیده‌های زیبا و جذاب در زمینه فلکی است که هر بار که رخ می‌دهد، توجه و علاقه‌مندی بسیاری را به خود جلب می‌کند.

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: Content is protected !!