تنها زنی که در کربلا به شهادت رسید

333 20

تنها زنی که در کربلا به شهادت رسید: حضرت رقیه (سلام‌الله‌علیها)

شهادت حضرت رقیه (سلام‌الله‌علیها)، دختر علی‌بن‌حسین (ع) و نوه پیامبر اسلام (ص)، یکی از دلنشین‌ترین و در عین حال دل‌سوزترین رخدادهای محرم و عاشورا است. این شخصیت بزرگ اسلامی که با نام‌ رقیه شناخته می‌شود، در جمع مظلومان کربلا حضور یافت و نقش مهم و حساسی در این رویدادها داشت.

 

حضرت رقیه، یکی از فرزندان حضرت امام حسین (ع) از روزهای کودکی به اصول دینی آشنا شد و در خانه پدری تحت آموزش و مراقبت حضرت زینب (س) قرار گرفت. ایشان به دلیل داشتن ویژگی‌هایی همچون عفاف، فضیلت، علم و معرفت، از جمله نمونه‌های زنان شجاع و پاکدامن اسلامی به‌شمار می‌آید.

 

در روز عاشورا و در میان دشمنان، حضرت رقیه با صبر و استقامت خاص خود به خانه‌های کربلا برگشت. اما پس از واقعه‌ی تلخ کربلا، خانواده مظلوم امام حسین (ع) به اسارت گرفته شدند و به شام منتقل شدند. در طول این سفر تلخ و غم‌انگیز، حضرت رقیه مواجه با مشقات و محنت‌های فراوان شد، اما همچنان به صبر و استقامت خود پایبند بود.

 

در نهایت، خانواده زینبیان به شام رسیدند و حضرت رقیه نیز در خانه یزید بن معاویه بیرون آمد. اما ناگهان از دیدن پیکر برادران، پدر و دیگر یاران امام حسین (ع) غمگین و ناامید شد و در دل اندوه به سوی بیماری و رنج آشنا گرفت. ایشان پس از مدتی در این سفر سخت، در اثر عذاب‌های روزگار و غم از دنیا گذشت و به سوی عالم بقیع پیوست.

 

شهادت حضرت رقیه و سایر یاران و خانواده‌های باوفای امام حسین (ع) در کربلا، نقطه‌عطفی بزرگ در تاریخ اسلام و انقلابی مهم برای آموزش انسانیت، ایمان و عزت است.

 

آنها با فداکاری‌ها و ایثار خود نشان دادند که در راه اسلام و حقیقت، حاضرند تمامی چیزها را به ازای این اعتقادات مقدس و ارزش‌های اسلامی خود فدایی شوند. این عزم و اراده‌ی بزرگ مظلومان کربلا، همچنان برای مسلمانان جهان، نمونه‌ی بی‌بدیلی از صداقت، ایمان و شجاعت است و می‌تواند الهام‌بخش ایستادگی و مبارزه با ظلم و استبداد در همه‌ی زمان‌ها باشد.

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: Content is protected !!