چگونه حساب وکالتی را لغو کنیم «خرداد ۱۴۰۳»

حساب وکالتی

لغو حساب وکالتی بانک صادرات لغو حساب وکالتی بانک ملی برداشت پول از حساب وکالتی سامانه یکپارچه خودرو لغو حساب وکالتی بانک ملت لغو حساب وکالتی ایران خودرو رفع مسدودی حساب وکالتی لغو حساب وکالتی بانک مهر ایران رفع مسدودی حساب وکالتی خودروهای وارداتی

نحوه برداشت، لغو و آزاد سازی پول حساب وکالتی، بدین صورت بوده که بسته به نهاد یا مرجع فروشنده کالا یا خودرو، همزمان با ثبت سفارش در بورس کالا یا ثبت نام طرح های فروش خودروسازان، معادل وجه اعلامی در حساب، مسدود شده و در صورت عدم انجام معامله در بورس یا برنده نشدن در قرعه کشی خودرو، آزادسازی حساب انجام می گیرد.

افرادی که قصد داشته تا برای خرید کالا از بورس کالا اقدام کرده و یا اینکه در طرح های فروش خودرو شرکت های خودروسازی شرکت کنند، لازم است تا برای افتتاح حساب وکالتی یا وکالتی کردن حساب بانکی خود اقدام نمایند.

از آنجا که در صورت انجام معامله در بورس کالا یا ثبت نام در طرح های قرعه کشی شرکت های خودروساز سایپا یا ایران خودرو، در زمان معینی، مسدودسازی پول حساب وکالتی انجام گرفته و نحوه آزدسازی، لغو و برداشت پول از این حساب نیز دارای ترتیب خاصی بوده، لازم است تا متقاضیان با نکات مربوط به این موارد، آشنا شوند.

با توجه به اهمیت اطلاع از مساله برداشت و مسدودسازی پول حساب وکالتی برای دارندگان این حساب، در مقاله حاضر، پس از توضیح مهلت و نحوه واریز پول به حساب وکالتی، مسدودسازی پول در این حساب و بلوکه شدن آن و سپس، نحوه، لغو و آزادسازی و برداشت پول حساب وکالتی، بررسی خواهد شد.

واریز پول به حساب وکالتی

حساب وکالتی که به منظور خرید کالا از بورس کالا و خرید خودرو در طرح های شرکت های خودروسازی، مورد نیاز بوده، سوالات مربوط به خود را برای متقاضیان افتتاح و همچنین، دارندگان آن، به همراه داشته است. یکی از این سوالات، علاوه بر مساله افتتاح حساب وکالتی، بحث برداشت و مسدودسازی پول حساب وکالتی و همچنین، نحوه، لغو و آزادسازی پول از این حساب و واریز پول به آن می باشد.

 

به همین دلیل، ابتدا در این بخش، به بررسی مسائل پیرامون واریز پول به حساب وکالتی، پرداخته و سپس، در بخش های بعد، برداشت و پول حساب وکالتی و نحوه، لغو و آزادسازی این حساب، توضیح داده خواهد شد.

 

در رابطه با واریز پول به حساب وکالتی، لازم است تا به دو مساله مهم در این رابطه، پرداخته شود: نخستین مساله، نحوه واریز پول به این حساب بوده و مساله دیگر که لازم است مورد بررسی قرار گیرد، مهلت واریز پول به حساب وکالتی می باشد.

 

در ارتباط با مساله نحوه واریز پول به حساب وکالتی، باید گفت، از آنجا که این حساب، یک حساب بانکی مانند سایر حساب های بانکی بوده، نحوه واریز پول به آن نیز مانند نحوه واریز پول به سایر حساب های بانکی می باشد.

 

با این توضیح که همانند سایر حساب های بانکی، واریز پول به حساب وکالتی نیز با مراجعه حضوری به شعبه بانک و تکمیل فیش واریز، امکان پذیر بوده و در صورت داشتن رمز دوم، می توان از روش های اینترنتی مانند اپلیکیشن بانک نیز برای واریز پول به حساب وکالتی، اقدام نمود.

 

اما، در مورد مهلت واریز پول به حساب وکالتی، از جمله حساب وکالتی بانک سپه، باید به این مساله توجه نمود که دارنده حساب، قصد خرید کالا از چه نهادی را دارد. توضیح آنکه، برای خرید کالا از طریق بورس، دارنده حساب، باید پیش از اقدام برای ثبت سفارش کالا، وجه اعلام شده از سوی بورس را به حساب وکالتی خود واریز کند.

 

اما، در مورد خرید خودرو از طریق طرح های فروش شرکت های خودروسازی سایپا یا ایران خودرو و یا خرید خودروهای وارداتی، مهلت واریز پول به حساب وکالتی، با توجه به اعلامیه منتشر شده از نهاد مربوطه، قابل تعیین می باشد. به عنوان مثال، در اعلامیه های اخیر شرکت ایران خودرو، این مهلت، حداقل 48 ساعت قبل از آغاز ثبت نام در نظر گرفته شده است و در مورد شرکت سایپا، 24 ساعت تعیین شده است.

 

نکته مهمی که در رابطه با واریز پول به حساب وکالتی، باید مورد توجه قرار گیرد، این مساله بوده که در صورت وکالتی شدن حساب به نفع یک نهاد و مرجع، دارنده، با حساب مزبور، صرفا امکان خرید خودرو یا کالا از آن مرجع را خواهد داشت. به عنوان مثال، حساب وکالتی ایران خودرو، صرفا برای خرید خودرو از این شرکت کاربرد دارد.

 

پس از توضیح نحوه و مهلت واریز پول به حساب وکالتی، در بخش بعد، برداشت و مسدودسازی پول حساب وکالتی، مورد بررسی قرار گرفته و توضیح داده خواهد شد که مسدود کردن حساب وکالتی و نحوه، لغو و آزادسازی و برداشت پول از این حساب، به چه صورت می باشد.

مسدود کردن حساب وکالتی

علاوه بر واریز پول به حساب وکالتی، مساله مهم دیگری که در رابطه با این حساب، باید مورد بررسی قرار گیرد، بحث مسدود کردن حساب وکالتی می باشد. لذا، در ادامه، به این سوال پاسخ داده می شود که مسدودسازی پول حساب وکالتی چیست و زمان و نحوه انجام آن به چه صورت می باشد.

 

مسدودسازی پول حساب وکالتی، به این معنا بوده که پس از دریافت معرفی نامه حساب وکالتی، افتتاح آن و واریز وجه، بسته به روش خرید کالا، یعنی خرید از بورس کالا یا شرکت های خودروسازی، در تاریخ معینی، بلوکه شدن پول در حساب وکالتی، توسط نهاد فروشنده کالا یا خودرو، انجام گرفته و از آن تاریخ تا زمان تعیین شدن وضعیت نهایی معامله، دارنده حساب، حق برداشت وجه واریز شده را نخواهد داشت.

 

اما، زمان و نحوه لغو و برداشت پول حساب وکالتی و بلوکه شدن پول در این حساب، به چه صورت می باشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، زمان و نحوه آزادسازی پول حساب وکالتی، بسته به نهادی که متقاضی، قصد خرید کالا یا خودرو از آن را داشته، متفاوت است.

 

با این توضیح که در صورت خرید کالا از طریق بورس کالا، همزمان با ثبت سفارش کالا توسط مشتری، بلوکه شدن پول در حساب وکالتی، انجام می گیرد. اما، در مورد خرید خودرو در طرح های شرکت های خودروسازی، پس از ثبت نام اولیه در سایت شرکت خودروسازی و استعلام حساب توسط شرکت از بانک، مسدودسازی پول حساب وکالتی، صورت خواهد گرفت.

برداشت پول از حساب وکالتی

در بخش های قبل مقاله، در ارتباط با بررسی بحث برداشت و مسدودسازی پول حساب وکالتی، واریز پول به این حساب و همچنین، نکات مربوط به مسدودسازی پول حساب وکالتی و بلوکه شدن پول در آن، توضیح داده شد.

 

اما، سوال دیگری که در رابطه با برداشت و مسدودسازی پول حساب وکالتی، از جمله حساب وکالتی بانک پاسارگاد، قابل طرح بوده، بحث برداشت پول از حساب وکالتی و آزادسازی پول از آن می باشد. به همین دلیل، در این بخش، به بررسی این مساله پرداخته خواهد شد که آزاد سازی پول از حساب وکالتی و به تبع آن، برداشت پول از این حساب، به چه صورت می باشد.

 

همانند آنچه در مورد مسدودسازی پول حساب وکالتی گفته شد، برداشت پول از این حساب نیز بسته به این عامل که نهاد فروشنده، چه نهادی باشد، متفاوت خواهد بود. توضیح آنکه، در مورد خرید کالا از بورس کالا، نحوه، لغو و آزادسازی پول حساب وکالتی، بدین صورت بوده که در صورتی که معامله خرید کالا، انجام و نهایی شود، وجه مسدود شده، به حساب اتاق پایاپای بورس کالای ایران منتقل می گردد و در حالت عدم انجام معامله، آزاد سازی پول حساب وکالتی، انجام گرفته و امکان برداشت پول از آن، برای دارنده حساب، وجود خواهد داشت.

 

در مورد نحوه، لغو و آزادسازی حساب وکالتی در طرح های خرید خودرو از شرکت های خودروسازی نیز باید گفت، برداشت و مسدودسازی پول حساب وکالتی، وابسته به تاریخ قرعه کشی می باشد. به عبارت دیگر، تا زمان مشخص شدن نتیجه قرعه کشی، حساب وکالتی مسدود و بلوکه بوده و در صورت برنده شدن متقاضی در قرعه کشی، وجه به حساب شرکت واریز شده و در صورت برنده نشدن فرد، برداشت پول از حساب وکالتی و آزادسازی آن، برای دارنده حساب، امکان پذیر خواهد بود.

رفع مسدودی حساب وکالتی

پس از باز کردن حساب وکالتی سامانه یکپارچه خودرو، ممکن است به هر دلیلی متقاضی از ثبت نام خود منصرف شود یا لازم باشد، طبق اعلام شرکت خودرو ساز مدت زمانی طولانی برای تحویل خودرو در انتظار بماند، در این شرایط متقاضی می تواند مبلغ مورد نظر در حساب وکالتی را مسترد کند و در زمان تاریخ تحویل خودرو، مبلغ را مطابق مقرارت شرکت خودرو ساز واریز نموده و خودرو را تحویل بگیرد.

 

در مورد متقاضیان خودروهای وارداتی نیز جای نگرانی وجود ندارد، چرا که این افراد نیز می توانند در صورت انصراف مبلغ مورد نظر را از حساب برداشت نمایند. سوالی که در ذهن بسیاری از متقاضیان مطرح می شود این است که رفع مسدودی حساب وکالتی چگونه است؟

 

درباره آخرین وضعیت رفع مسدودی حساب های داخلی و خارجی باید گفت، رفع مسدودی حساب متقاضیانی که در طرح های فروش شرکت های سایپا و ایران خودرو و خودروهای وارداتی شرکت کرده اند، فراهم شده و رفع مسدودی با حفظ نوبت تحویل خودرو انجام می شود و افراد می توانند وجوه خود را از حساب برداشت نمایند. در مورد متقاضیان خودروهای وارداتی هم که به هر دلیل انصراف داده یا مشمول نبوده اند، می توانند مبلغ 500 میلیون مسدود شده را از حساب خود برداشت نمایند.

 

طبق اعلام مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، در حال حاضر امکان برداشت وجه برای تمام متقاضیان فراهم است. این موضوع حتی شامل حال آن دسته از متقاضیانی که تحویل خودروی آن ها در هفته جاری می باشد نیز، خواهد شد و هیچ وجهی اکنون توسط سازمان حمایت در حساب مسدود نشده است.

تغییر حساب وکالتی

برخی از مشتریان در پی اقدام خود برای افتتاح حساب وکالتی با اشتباه از سوی بانک یا خود مواجه شده اند و امکان ثبت نام و برخورداری از برخی خدمات مورد نظرشان را از دست داده اند. این مشتریان ناراضی درخواست امکان ویرایش و تغییر حساب وکالتی از سوی وزارت صمت را دارند.

 

 

به عنوان مثال ممکن است متقاضی قصد ثبت نام یکی از محصولات ایران خودرو را داشته باشد و به اشتباه هنگام افتتاح حساب وکالتی گزینه مربوط به حساب وکالتی خودروهای وارداتی را انتخاب کرده باشد و به همین دلیل نتوانسته در ثبت نام محصولات شرکت ایران خودرو شرکت کند و حال قصد تغییر حساب وکالتی خود را دارد، ولی سوال اینجاست که آیا تغییر حساب وکالتی ممکن است؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت با توجه به اینکه در حال حاضر سایت بسته می باشد، امکان تغییر حساب وکالتی میسر نمی باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر  در مورد نحوه برداشت و آزادسازی پول حساب وکالتی در کانال تلگرام موضوعات تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه برداشت و آزادسازی پول حساب وکالتی پاسخ دهند.

سوالات متداول

1- مسدودسازی پول حساب وکالتی به چه صورت است؟
مسدودسازی پول حساب وکالتی بدین صورت بوده که همزمان با ثبت سفارش در بورس کالا یا ثبت نام طرح های فروش خودروسازان، معادل وجه اعلامی در حساب مسدود می گردد توضیحات بیشتر در این رابطه در متن مقاله آورده شده است.

2- نحوه برداشت و آزادسازی پول حساب وکالتی به چه صورت است؟
نحوه برداشت و آزادسازی پول حساب وکالتی به این صورت بوده که در صورت عدم انجام معامله در بورس یا برنده نشدن در قرعه کشی خودرو، آزادسازی حساب انجام می گیرد توضیحات بیشتر در این رابطه در متن مقاله آورده شده است.

3- واریز پول به حساب وکالتی به چه نحو امکان پذیر می باشد؟
واریز پول به حساب وکالتی با مراجعه حضوری به شعبه بانک امکان پذیر بوده و در صورت داشتن رمز دوم می توان از روش های اینترنتی نیز برای واریز پول به حساب وکالتی اقدام نمود توضیحات بیشتر در این رابطه در متن مقاله آورده شده است.

اشتراک در
اطلاع از

10 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: Content is protected !!