فهمیدن دهک یارانه | سامانه دهک بندی یارانه | سایت دهک بندی یارانه | دهک چندم

photo 2023 08 24 10 07 23

دهک‌های ۴ و ۵ از امروز مشمول یارانه تشویقی شدند

🔻بر اساس اعلام وزیر رفاه اجتماعی از امروز خانوارهای دهک‌های چهارم و پنجم هم مشمول طرح یارانه تشویقی کالابرگ الکترونیک شدند و در صورتی که ۵۰ درصد اعتبار یارانه را صرف خرید ۱۱ قلم کالای اساسی کنند ۱۲۰ هزار تومان یارانه بیش‌تر دریافت می‌کنند.

با توجه به اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها، هموطنان می‌توانند برای اطلاع از دهک‌بندی خود از دو راه زیر استفاده کنند:

1. از طریق شماره گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹: این شماره پس از تماس، از شما می‌خواهد که کد ملی سرپرست خانوار و یک شماره تلفن همراه که به نام سرپرست ثبت شده است، وارد کنید. با این اطلاعات، دهکی که خانوار شما در آن قرار دارد، به شما اعلام می‌شود.

2. از طریق سامانه hemayat.mcls.gov.ir: این سامانه به شما امکان می‌دهد تا وضعیت دهک‌بندی خود را مشخص کنید و اعلام شود.

دولت در ساعت ۲۴ روز نوزدهم اردیبهشت، در جریان اصلاح نظام یارانه و نرخ ارز ترجیحی، اقدام به پرداخت یارانه‌ای با مبلغ جدید کرد. در این طرح، دهک دهم (پردرآمد) حذف شده است و به دهک اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر و برای دهک چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان برای هر نفر واریز می‌شود.

این پرداخت برای ۹ دهک حدود ۷۲ میلیون نفر را پوشش داده است که نسبت به جمعیت یارانه‌بگیر (حدود ۷۸ میلیون نفر) حدود شش میلیون نفر کمتر است.

طبق قانون بودجه ۱۴۰۱، دولت مکلف به حذف سه دهک بالای درآمدی از دریافت یارانه نقدی می‌باشد.

 

وزیر کار: دهک بندی یارانه‌ها مجددا بررسی می شوند

🟢👈 ملاک تعیین یارانه، درآمد خانوار است نه فرد

🟣👈صولت مرتضوی گفت: طرحی نو در دست داریم که دهک بندی ها را مجددا بررسی کنیم این یک تلکیف و الزام قانونی است که هر ۶ ماه یکبار این دهک بندی ها را بررسی کنیم.

🟣👈به گزارش کانال شبکه خبری بازنشستگان صولت مرتضوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در گفتگویی در رابطه با نحوه دهک بندی یارانه ها با بیان اینکه از ابتدا اعتراض ها نسبت به دهک بندی ها وجود داشته است افزود:

🟣👈در گام اول حدودا تعداد یک میلیون نفر با دستور رییس جمهور اضافه شدند. در حال حاضر نیز سامانه‌های متعددی، هم در رابطه با یارانه‌ها و هم در وزارت کار تعریف شده‌اند که افراد میتوانند به این سامانه‌ها مراجعه و با وارد کردن کد ملی پاسخ دقیقی دریافت خواهند کرد که در چه دهکی هستند و به چه دلایلی در این دهک قرار گرفتند.

🟣👈در آمدها به صورت صدک بندی یعنی از صدک یک تا صدک صد تعریف شده اند و ملاک در آمد خانوار است نه درآمد فرد.

🟣👈مواردی داشتیم که معدل خانوار حدودا ۲۰ میلیون تومان بوده ولی مورد اعتراض سرپرست خانوار قرار گرفته بر اساس بررسی هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که حساب فرزند شاغل با آنها حساب شده است در این موارد خانواده ها میتوانند یارانه و حساب فرزند شاغل شان را جدا کنند.

🟣👈طرحی نو در دست داریم که دهک بندی ها را مجددا بررسی کنیم این یک تلکیف و الزام قانونی است که هر ۶ ماه یکبار این دهک بندی ها را بررسی کنیم و به اطلاع مردم برسانیم.

🟣👈ما به صورت ماهانه گزارش دهک بندی ها را به سازمان هدفمندی یارانه ها ارائه می‌دهیم. در حال حاضر مراجعات کاهش یافته است ولی افرادی که به دهک بندی خود اعتراض دارند میتوانند با مراجعه به سامانه، اعتراض خود را ثبت کنند و مسئولین مربوطه مکلف به پاسخگویی هستند.

🟣👈توانایی برگزاری نشستی مشترک همراه با معاون اقتصادی و رفاهی وزارت کار را داریم تا در پخش زنده رسانه ملی پاسخگویی مشکلات دهک بندی مردم باشیم. ادارات کل و شهرستانها، ستاد وزارت کار و سامانه ای که طراحی کرده ایم پاسخگوی مردم در این زمینه هستند و امکان ندارد که جوابگوی مشکلات مردم نباشیم.

🟣👈در رابطه با شاخص های معین برای دهک بندی یارانه ها بابد گفت مسکن که آیا مستاجر هستند یا مالک، خودرو، میزان تراکنش های ماهانه و منابع و سپرده های بانکی شاخص های تعیین کننده دهک بندی ها هستند. گاها مواردی بوده است که فرد مسئول مالی شرکتی بوده که منابع مالی به حساب او وارد و خارج میشده ولی با مراجعه به ما این موارد اصلاح و شامل دهک بندی شده است.

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: Content is protected !!