میزان عیدی کارمندان در سال 1403 | عیدی سال 1403 کارمندان | محاسبه عیدی و سنوات 1403

1111111111111 45

فرمول محاسبه سنوات و عیدی ۱۴۰۲ اعلام شد

آرمین خوشوقتی، کارشناس حقوقی بازار کار:
🔹امیدوارم کارفرمایان در محاسبه‌ی سنوات، عیدی، شب‌کاری، جمعه‌کاری و اضافه‌کاری کارگران شاغل در کارگاه، براساس الزامات قانون و دادنامه‌های دیوان عدالت عمل کنند و مبنای محاسبه را تمام مزد کارگر قرار دهند نه مزد مبنا.

🔹در ماده ۲۴قانون کار، مبنای سنوات، مزد تعیین شده نه مزد مبنا؛ یعنی در مثال فوق، سنوات باید بر مبنای ۱۲میلیون تومان محاسبه شود، یا در ماده ۵۶ قانون کار در تعریفِ نوبت‌کاری و در ماده ۵۹در تعریف اضافه‌کاری، مبنای محاسبه را مزد قرار داده‌اند؛ بنابراین مبنای محاسبه‌ی همه‌ی این مزایای مزدی و فوق‌العاده‌ها، «مزد» است که معنایی فراتر از مزد مبنا دارد. در واقع مبنای محاسبه، مبلغی‌ست که به کارگر در ازای انجام کار در ساعات کار پرداخت می‌شود.

راستینه:عیدی کارکنان دولت باید برای حقوق های زیر ۱۰ میلیون ۲ برابر افزایش پیدا کند

سبد کالا برای «عید و ماه رمضان» ارائه شود

نماینده مردم «شهرکرد» در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ملاحظات در زمینه رقم پرداختی عیدی به کارمندان گفت: پیش بینی عیدی سالیانه برای کارمندان دولت باید متناسب با هزینه ها باشد.

احمد راستینه با اشاره به ملاحظات در زمینه تعیین عیدی پایان سال کارمندان دولت و تلاقی آن با ماه مبارک رمضان، گفت: شرایط سخت معیشتی مردم به دلیل رشد تورم، بر گرفته از یک واقعیت اقتصادی است.

نماینده مردم «شهرکرد، بن و سامان» در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تورم سفره معیشتی مردم را کوچک‌تر کرده است، تصریح کرد: این موضوع به ویژه به قشر حقوق‌بگیر و کارمندان که شرایط سخت اقتصادی را پشت سر می گذارند، آسیب وارد کرده است.

سبد «عیدی رمضانی» برای کارمندان پیش بینی شود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعیین عیدی پایان سال و همزمانی این موضوع با آغاز ماه مبارک رمضان،بیان کرد: پیشنهاد ما به دولت این است که یک سبد کالای اساسی را در کنار  عیدی سالانه، آنهم به عنوان سبد عیدی رمضانی، برای کارمندان پیش بینی کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تهیه این سبد عیدی رمضانی می تواند شرایط بهتری را برای خانوارهای ایرانی در مناسبت های پایان سال ایجاد کند، تصریح کرد:  به واقع احساس می شود که دولت امسال باید متفاوت‌تر از سالهای گذشته به موضوع حمایت از خانوارها به ویژه قشر ضعیف، متوسط و کارمندان بپردازد لذا تصور بر این است که امسال دولت باید در  کنار پرداخت عیدی، یک سبد حمایتی را مورد توجه قرار دهد.

این نماینده مجلس با اشاره به رقم پرداختی عیدی به کارمندان بیان کرد: اساسا دولت مشکلات زیادی در تامین منابع مالی  خود دارد اما به هر حال پیش بینی عیدی سالیانه باید متناسب با هزینه ها باشد لذا افرادی که حقوق پائین تری دارند باید از عیدی بیشتری برخوردار باشند و افرادی که دریافتی  بیشتری دارند، حتی می توانیم بگویم بی نیاز از دریافت عیدی هستند.بنابراین عیدی کارکنان دولت باید برای حقوق های زیر 10 میلیون تومان 2 برابر افزایش پیدا کند

رقم عیدی کارگران و کارمندان اعلام شد/ اعلام زمان پرداخت

🔹حداقل عیدی سال ۱۴۰۳ که کارگران در اسفند ماه ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند، معادل ۱۰۶,۱۶۵,۶۸۰ ریال خواهد بود.

🔹این رقم با توجه به افزایش حداقل دستمزد روزانه کارگران در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۱,۷۶۹,۴۲۸ ریال تعیین شده است.

🔹حداکثر عیدی نیز معمولاً تا ۳ برابر حداقل دستمزد ماهانه یعنی حدود ۱۵۹,۲۴۸,۵۲۰ ریال یا پانزده میلیون و ٩٢۴ هزار و ٨۵٢ تومان تعیین می‌شود.

🔹زمان پرداخت این عیدی در بهمن و اسفند خواهد بود. غالبا عیدی کارگران با حقوق بهمن پرداخت می‌شود، در غیر این صورت پرداخت حقوق پیش از پایان سال خواهد بود.

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: Content is protected !!