عیدی مستمری بگیران تامین اجتماعی ۱۴۰۳ | مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۳

Capture 33

حداقل میزان عیدی و پاداش امسال اعلام شد

🔹شورای عالی کار ۲۹ اسفند سال گذشته در نشست تعیین دستمزد، حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۲ را ۲۷ درصد افزایش داد.

🔹بر این اساس حداقل دستمزد ماهانه کارگران به ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۸۲ تومان افزایش یافت که با احتساب فرمول حداقل و حداکثر عیدی، کارگران امسال حداقل ۱۰ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۵۶۴ تومان و حداکثر ۱۵ میلیون و ۹۲۴ هزار و ۸۴۶ تومان دریافت خواهند کرد.

حقوق و مزایای کارگران بازنشسته

🔸ما یک کارمند بازنشسته تامین اجتماعی داریم که به ایشان عیدی و سنوات پرداخت نشده و الان رفته شکایت کرده، آیا به ایشان عیدی و سایر مزایا تعلق میگیرد؟

🔸آرمین خوشوقتی کارشناس روابط کار:کارگران بازنشسته نیز مثل سایر کارگران مشمول قانون کار از مزایای حین کار و مزایای پایان کار بهره‌مند می‌شوند. به ایشان نیز متناسب با کارکردشان عیدی، سنوات، مرخصی، کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار و کمک هزینه مسکن تعلق می‌گیرد.

دولت نباید درخصوص عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی، تصمیم‌گیری کند!

عباس کاربخش( فعال کارگری کرمان):

🔸متاسفانه همواره مسئولانی بوده‌اند که باعث ترویج یک سری برنامه های خلاف قانون، شده‌اند. بحث پرداخت عیدی کارمندی به بازنشستگان تامین اجتماعی، از همین دست قوانین من‌درآوردی است!

🔸اگر دولت، برای کارمندان و بازنشستگان صندوق‌های خودش، تصمیم خاصی می‌گیرد، دلیل نمی‌شود برای بازنشستگان تامین‌اجتماعی هم که هیچ ارتباطی با دولت ندارند ، این کار را انجام دهد!

🔸وقتی ماده ۴۱ قانون کار برای کارگران و به تبع آن ماده ۱۱۱ قانون تامین‌اجتماعی برای بازنشستگان داریم، که تمامی نکات مربوط به دریافتی و پاداش و عیدی و مزایای جامعه کارگری را معین کرده‌است از چه رو باید آقایان به دنبال اجرای مفادی خلاف قانون باشند؟

الزامات قانونی در مورد «عیدی پایان سال»

آرمین خوشوقتی(کارشناس ارشد حقوق و روابط کار):

🔸در همه‌ی پرداخت‌ها به کارگران، چه عیدی باشد چه سنوات و پاداش، دو الزام وجود دارد، اول حداقل‌های قانونی که کارفرما نمی‌تواند از آن عدول کند و دوم مولفه‌ای به نام عرف کارگاهی؛ در مورد عیدی پایان سال نیز در حالیکه ماده واحده قانونی، کف و سقف عیدی را در تمام کارگاه‌های مشمول سراسر کشور به رسمیت شناخته، عرف کارگاهی نیز یک شاخص به رسمیت شناخته شده و الزامی‌ست به این معنا که اگر کارفرمایی در سنوات گذشته در پایان سال به کارگران ۴ یا ۵ برابر حداقل دستمزد عیدی و پاداش پرداخت کرده، نمی‌تواند ناگهانی و بدون توافق جدید با کارگران این عرف را زیر پا بگذارد و کمتر پرداخت کند. کارفرما هیچ زمان نمی‌تواند عرف کارگاه در مورد پرداخت‌ها را بدون جلب توافق کارگران تغییر دهد.

🔸عرف کارگاه یک توافق دوجانبه فی‌مابین کارگر و کارفرماست و یک طرف نمی‌تواند بدون رضایت طرف دیگر از آن عدول کند؛ لذا اگر کارفرمایی به یکباره کمتر از عرف کارگاه به کارگران خود عیدی بپردازد کارگران حق شکایت دارند.

رقم عیدی کارگران 

🔰 حداقل عیدی سال ۱۴۰۳ که #کارگران در اسفند ماه ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند، معادل ۱۰۶,۱۶۵,۶۸۰ ریال خواهد بود.

🔺 این رقم با توجه به افزایش حداقل دستمزد روزانه کارگران در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۱,۷۶۹,۴۲۸ ریال تعیین شده است.

🔺 حداکثر عیدی نیز معمولاً تا ۳ برابر حداقل دستمزد ماهانه یعنی حدود ۱۵۹,۲۴۸,۵۲۰ ریال یا پانزده میلیون و ٩٢۴ هزار و ٨۵٢ تومان تعیین می‌شود.

🔺زمان پرداخت این عیدی در بهمن و اسفند خواهد بود.

عیدی قانونی کارگران

🔸مطابق با قانون کار، میزان عیدی کارگران برابر با ۲ ماه آخرین دستمزد می‌باشد که حداکثر میزان عیدی نباید از ۳ برابر حداقل حقوق قانون کار، تجاوز کند.

🔸کارگران روزمزد و نیز کارگرانی که کمتر از یکسال کار کرده‌اند، با شرایط قانونی، مشمول دریافت عیدی هستند.

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: Content is protected !!