ماجرای کرسنت به زبان ساده | جریان کرسنت چیست | کرسنت یعنی چه | قضیه کرسنت

photo 2024 06 25 11 50 15

قرارداد کرسنت قراردادی برای فروش روزانه معادل ۵۰۰ میلیون فوت مکعب، گاز ترش میدان نفتی سلمان است، که در سال ۱۳۸۱ و در زمان وزارت بیژن نامدار زنگنه در دولت هفتم (خاتمی) مابین شرکت کرسنت پترولیوم و شرکت ملی نفت ایران منعقد شد. مذاکرات اولیه این قرارداد از سال ۱۹۹۷ آغاز شد و در نهایت، سال ۲۰۰۲ (۱۳۸۱) به امضای این تفاهم نامه مشترک انجامید.

بر اساس مفاد این قرارداد، مقرر شده بود که از سال ۲۰۰۵ با احداث خط لوله در خلیج فارس، گاز فرآوری نشده میدان سلمان (مخزن مشترک با ابوظبی)، به میزان روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب (به قول برخی منابع ۶۰۰ میلیون فوت مکعب) به امارات صادر شود. فقط در یکی از دادگاه‌های مربوط به قرارداد کرسنت، ایران به دلیل عدم بایبندی به این قرارداد به پرداخت ۶۰۷ میلیون دلار غرامت به شرکت کرسنت پترولیوم محکوم شد.

محکومیت سنگین ایران در پرونده کرسنت ، محکومیت ۶۰۷ میلیون دلاری ایران در پرونده کرسنت

🔹شرکت “دانا گاز” امارات اعلام کرده است که هیئت داوری بین‌المللی در بخشی از پرونده مربوط به شکایت علیه شرکت ملی نفت ایران -مشهور به پرونده کرسنت- رای به پرداخت بیش از ۶۰۰ میلیون دلار غرامت به شرکت اماراتی داده است.

🔹نکته قابل تامل اینکه این خسارت‌های وارد شده به کشور صرفا مربوط به هشت‌ونیم سال نخست توافقنامه ۲۵ ساله است که قرار بود در سال ۲۰۰۵ آغاز شود.

🔹گفتنی است قرارداد کرسنت در زمان وزارت زنگنه در دولت خاتمی و با امضای جوادی، مدیر ارشد زنگنه با قیمتی پایین به امضاء رسید و دیوان عالی کشور در ماه های گذشته حکم انفصال از خدمت مدیران دخیل در این پرونده را به دلیل فساد در عقد قرارداد مذکور را صادر کرد.

ابر سیاه کرسنت همچنان در آسمان اقتصاد ایران/ خودداری دولت از اعلام میزان خسارات قرارداد با ترکیه

🔹 بعد از محکوم شدن ایران در دادگاه لاهه و حکم پرداخت خسارت کلان به امارات حالا خبر از محکومیت ایران در دادگاهی دیگر به گوش می‌رسد که باز هم منشأ آن کرسنت است.

🔹 مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران هفته گذشته با اشاره به اینکه نتیجه دادگاه دوم شکایت ترکیه از ایران مشخص شده است، گفت:« بر این اساس قرار است قیمت گاز ایران بین 10 تا 15 درصد از سال 2011 به مدت 4 سال کاهش و جریمه آن به ترکیه پرداخت شود.»

🔹اطلاع رسانی ضعیف دولت از یکسو و زوایای پنهان قرارداد گازی با ترکیه با عث شده تا نتیجه واقعی دادگاه و میزان خسارتی که باید از جانب ایران پرداخت شود با ابهامات فراوانی همراه شود.در این میان تمایل وزارت نفت به محرمانه نگه داشتن این مبلغ هم بر ابهامات این پرونده می افزاید.

قرارداد کرسنت معمولاً به یک نوع قرارداد مستقل اشاره دارد که بین افراد یا شرکت‌های مختلف برای انجام یک پروژه و یا ارائه خدمات به یکدیگر امضا می‌شود. این نوع قرارداد به طور معمول برای پروژه‌های کوچک و متوسط ​​استفاده می‌شود و در آن تعیین می‌شود که چه کسی چه خدماتی را ارائه می‌دهد و برای آن چه مبلغی پرداخت می‌شود.

قرارداد کرسنت شامل اطلاعات مهمی مانند شرایط و زمانبندی انجام پروژه، هزینه‌ها و شرایط پرداخت، مسئولیت‌های هر طرف، شرایط لغو قرارداد و حل اختلافات است. این قرارداد به عنوان یک سند حقوقی مهم برای هر دو طرف از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند به عنوان معیاری برای حل اختلافات و احراز ادعاها برای هر دو طرف استفاده شود.

بنابراین، پیشنهاد می‌شود که قبل از امضای هر گونه قرارداد کرسنت، اطلاعات لازم را به دقت مطالعه و برسی کنید و از وکیل یا مشاور قانونی خود دریافت کرده و اطمینان حاصل نمایید که تمامی موارد در آن مطابق با نیازها و توقعات شما است.

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: Content is protected !!