افزایش مجدد حقوق کارگران از چه تاریخی اعمال می شود

حقوق کارگران

 

خانه کارگر با صدور بیانیه ای تفصیلی واکنش شدیداللحنی به مصوبه مزد ۱۴۰۲ شورایعالی کار نشان داد.

🔹️ در این بیانیه آمده است :

🔹️ درحمایت ودفاع از کارگران ، فرآیند قانونی ابطال مصوبه فوق از مراجع ذیربط بویژه دیوان عدالت اداری رااز اولین روز کاری سال جدید آغاز و تا حصول نتیجه پیگیری خواهیم کرد و دولت محترم  نیز باید سریعاً اعلام کند نسبت مزد با درصد تورم اعلامی مرکز آمار ایران چیست؟

🔹دولت سیزدهم در اولین سال خدمتش با اقدامی قانون مدارانه و مسئولانه،  با وجود تورمی حدود ۴۰ درصدی بیش از ۵۷ درصد به حداقل دستمزد افزود .استدلال آنروز از منظر اقتصادی شایسته توجه بود در واقع با آن مصوبه اولاً تحریک تقاضا انجام گردید ثانیاً  حدود ۱۸ میلیون خانوار کارگر و بازنشسته که مجموعاً بیش از نیمی از جمعیت ایران را تشکیل می دادند بیش از گذشته به اصلاح روند های سرمایه سالارانه امیدوار شدند و بارقه‌ای از امید در دل هایشان جوانه زد. اما پس از گذشت چندماه از مصوبه عیان شد نظریه تله مارپیچ دستمزد_تورم چقدر بی اساس است، اصحاب سرمایه به فکر افتادند که موضوع را از ریشه هرس کنند به طوریکه اظهارات رییس وقت بانک مرکزی درآذرماه مبنی بر عجیب و غریب بودن! مصوبه دستمزد ۱۴۰۱ و همچنین ادعای وی مبنی بر عدم تکرار چنین مصوبه ای و تاکید بر دخالت دولت بمنظور کنترل افزایش دستمزدها ، بخوبی دیدگاه غالب شده در دولت را شفاف نمود و تردیدهای معدود افراد خوش خیال را نیز برطرف نمود. استمرارِ همان نگاهِ تغییر یافته اینک در اعلام حداقل مزد ۱۴۰۲ به خوبی مشهود است.

🔹️ واقعیت این است که حسب آنچه از مذاکرات جلسات اخیر شورای عالی کار می توان برداشت کرد ذبح سه جانبه گرایی است .اکنون باید تکلیف خود را با وضعیت پیش آمده روشن کنیم. دولت اخلاقاً و بر اساس انصاف و البته روح قوانین بین‌المللی در حوزه کار و کارگری نمی‌تواند از نقش میانجی خارج شده و به حمایت از ضلع قدرتمند (کارفرما) بپردازد.

🔹️ با حذف ارز ترجیحی (علیرغم هشدارهای داده شده )شاهد جهش قیمت کالاها و خدمات از جمله کالاهای اساسی بودیم. این نگاه که با انجماد کردن دستمزدها می توان جلوی رشد نقدینگی را گرفت یا عطش ثروت اندوزان را کنترل کرد خیال خامی است که قبلاً آزموده شده است و دودش در چشم انقلاب و صاحبان واقعی آن رفته است.

🔹️ یکی از بلاوجه ترین اقداماتی که در سال های اخیر شاهد آن هستیم قیاس بین دریافتی مزد بگیران است.واقعیت اینست که کارگران از پرداخت حقوق عادله به کارمندان حمایت کرده و میکنند و کارمندان نیز از افزایش قانونی دستمزد کارگران خرسند می گردند .خطی که می‌خواهد به بهانه یکسان سازی کف دستمزدها در واقع ایجاد اختلاف را دامن بزند ، خط نفاق است و باید با آن برخورد کرد.آیا وقتی در زمستان ۹۸ با یک بخشنامه، امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را تا ۵۰ درصد برای کارمندان دولت افزایش دادند حتی یک کارگر معترض شد؟

🔹در پایان از دولت محترم خاضعانه درخواست می نماییم اگر اعتقادی به صحت نتایج اقتصادی و شیوه های جبرانی مطروحه را ندارد به تجربه و مشی کشور همسایه( ترکیه)توجه کند که چطور به عنوان یک دولت مسئولیت پذیر در سه مرحله بیش از ۱۰۰ درصد به حداقل دستمزدها افزود و این در حالی بود که علیرغم بحران های ارزی، تورم را نیز کاهش دادند. به راستی وقتی رئیس جمهور یک کشور می گوید حداقل دستمزدها را افزایش می دهد تا از خانواده ها در برابر تورم فزاینده محافظت کند، آگاهی اقتصادی و مشاورین صالح و مجرب ندارد و یا اینکه نسخه علاج را به درستی پیدا کرده است؟ درخواست ما مداقه در این موضوعات است.

 

حقوق کارگران

 

افزایش 27 درصدی حقوق کارگران

✍️حداقل حقوق کارگران برای سال آینده مشخص شد

🔹پایه حقوق ماهانه: 53.082.840 ریال

🔹پایه حقوق روزانه 1.769.428 ریال

🔹بن کارگری: 11.000.000 ریال

🔹حق مسکن: 9.000.000 ریال

🔹پایه سنوات: 2.100.000 ریال

🔹حق اولاد: 5.308.284 ریال

🔹 برای کارگران سایر سطوح، افزایش به این ترتیب است: 21 درصد به اضافه‌ی مبلغ 83596 ریال روزانه.

🔹️ یک ساعت اضافه کاری: 337.954 ریال

🔹️ یک ساعت شب کاری: مبلغ هر ساعت شب کاری کارگران بدون سابقه در سال 1402 معادل 84.488 ریال تصویب شد.

🔹️ حق بیمه سهم کارگر:  ۵.١١۵.٧٩٩ ریال

🔹️حق بیمه سهم کارفرمایان: ١۶.٨٠٩.٠۵٣ ریال

🔹کارگر مجرد بدون سابقه: ۶٧.٩۶٧.٠۴١ ریال

🔹️ کارگر مجرد با یک سال سابقه: ۶٩.٩٢٠.٠۴٢ ریال

🔹️ مبلغ فوق پس از کسر بیمه می باشد، به علت معافیت مالیاتی حقوق افرادی که در سال ۱۴۰۲ کمتر از ١٠ میلیون تومان در ماه دریافتی دارند، کارگر مذکور از مالیات معاف می باشد.

🔹به دنبال افزایش ٢٧ درصدی حداقل دستمزد ١۴٠٢ حقوق کارگران با محاسبه مبلغ حق مسکن، بن خوار و بار و حق اولاد به ٨ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: Content is protected !!